| Wedstrijdverslagen |
|---|

| Merefeldia 5 verliest maar houdt zicht op kampioenschap |
|
|
Merefeldia 5 heeft zondagmiddag 27 maart de zeer belangrijke onderlinge confrontatie met koploper Horn 2 ongelukkig verloren (1-4). Echter is het vertrouwen binnen Merefeldia 5, naar eigen zeggen, nog altijd erg groot.
Andere spelers gingen anders om met de beladen wedstrijd. Zo had de vluchtige en flamboyante modekoning Thiessen zich laten masseren door zijn vriendin. 'Dat laat ik haar vaker doen maar dit keer gewoon aan mijn hamstring' zegt Thiessen. De degelijke ijzervreter Mark Smolenaers had iets anders in petto: kruisdropjes halen bij Truus van Betje is al jaren mijn middel wanneer er iets belangrijks moet gebeuren. Daar wordt je keihard van, want die dropjes zijn dat ook!'. Om 13.00 uur was het dan eindelijk zo ver voor de mannen van H2. Voor het eerste fluitsignaal was er echter nog een klein conflict, de, zelfbenoemde, Italiaanse keeper van Merefeldia 5, Miguel Stultienzo, weigerde een pet op te doen als bescherming tegen de felle lentezon. 'Als keeper en Italiaans staatsburger zijn je haren erg belangrijk, ik geef de voorkeur aan wat gel in mijn haren... petjes zijn de duivel!' aldus de enigszins gepikeerde Stultienzo. Ondanks licht oponthoud kon de wedstrijd om 13.00 uur aanvangen en werd er gefloten door arbiter van Hoof. De 1100 aanwezige toeschouwers van velerlei pluimage gingen maar eens goed zitten/staan voor de wedstrijd die nog wel eens belangrijk kon zijn voor het kampioenschap. De eerste fase van de wedstrijd begon nerveus. Er was veel oponthoud door lichte blessures van diverse spelers, voornamelijk aan de kant van de bezoekers uit Horn. Echter kwam Merefeldia 5 langzaamaan beter in de wedstrijd wat resulteerde in prachtige kansen die helaas niet uitmondden in doelpunten. Spits Fransesco Marks vond dit niet leuk: 'Ik vind dat niet leuk' aldus Marks. Naarmate de wedstrijd vorderde kregen de bezoekers uit Horn ook enkele kansjes. Echter was het duidelijk dat Merefeldia 5 veruit de beste ploeg had en dit ook wist om te zetten in beter positiespel en meer dreiging. Echter kan van de eerste helft niet gezegd worden dat het spectaculair was en daarom floot de uitstekend fluitende arbiter van Hoof na 45 (plus extra tijd) minuten af zonder een doelpunt te hebben waargenomen wat rechtsgeldig was. In de rust staken de mannen van Merefeldia 5, onder leiding van 'de goeroe van het teamproces' Ad van Brussel, de koppen bij elkaar om een plan te smeden dat uit zou moeten monden in een klinkende overwinning. De onder veel mensen zeer populaire ex-selectievoetballer met een twist, Bart Nijskens nam in de rust even de tijd om met één van onze verslaggevers te praten: 'Tactiek, spelopvatting, intelligentie en nu jij!' was zijn korte relaas; 'Nee, even in Jip-en-Janneke termen: het lijkt me duidelijk dat we moeten winnen... ze zijn te pakken en weten wat we moeten doen'. Tactisch brein van Merefeldia 5 is al jaren trainer Henri Janssen die wel bereid was wat dieper op de materie in te gaan: '5-3-2 is negatief voetbal maar wanneer je 4-4-2 daar tegenover zet krijg je een verticale hefboomwerking in het veld, je kunt dan beter 4 in 2 laten schuiven, de 3 terughalen en die kruisen met de 4 achter... win je dan, dan zeg je: Jack in de box, en stift je de bal over de keeper' onze verslaggever durfde na deze uitleg geen tweede vraag meer te stellen, daarom begon de wedstrijd weer. Merefeldia 5 begon de tweede helft furieus en speelde Horn met vlagen totaal het speeksel in de mondhoeken. Een grote kopkans uit een corner van de twee meter lange ausputzer Nils Schroijen belandde maar net naast de paal op het reclamebord van 'Dancing de Riva'. Ook hierna bleef Merefeldia 5 pressen totdat arbiter van Hoof volledig uit het niets een penalty toekende aan de bezoekers van Horn die hier dankbaar gebruik van maakten. Hierop volgde een andere goal die uit het niets viel, terwijl Merefeldia 5 veel beter was. Hoop gloorde er weer toen een speler van Horn 2 de bal met de hand wegsloeg in het eigen strafschopgebied. Penalty. Marks Smolenaers legde aan en schoot de bal beheerst binnen. 'Drop van Truus van Betje.. ik kan het iedereen aanbevelen' aldus de ijzervreter die naar verluid al een voorcontract heeft getekend bij concurrent RKSVO uit Ospel. Kort daarna stond het weer volledig uit het niets ineens 1-4 en kon Merefeldia 5 fluiten naar de overwinning. 'Erg zonde' zegt 'de Valderama van de Vullerstraat' Michiel van Brussel. Bonkige supersub Mark 'Witte' van Berlo vulde dit aan; 'zo goed voetballen en geen punten, dat is vreselijk. Ik wil het woord onverdiend absoluut niet in mijn mond nemen maar evengoed'. Wat echter zeer opvallend was, was het grote positivisme van de mannen uit Nederweert, fanatieke supporters zongen na de wedstrijd klassieke liederen als: 'wij worden evengoed kampioen', 'wij staan nummer 2 maar straks weer nummer 1' en het kolderieke 'wij gaan op schalenjacht'. Trainer Smolenaers vond ook dat de competitie nog lang niet gespeeld was: 'het is nog lang niet gespeeld, wij gaan er vanuit dat de overige clubs in de klasse hun sportieve plicht doen en gewoon winnen van Horn 2'. Supporterscoördinator Pascal Duret was het hier mee eens: 'wanneer je nuchter kijkt naar het programma dan kunnen we niet anders concluderen dat Horn 2 hier en daar nog wat puntjes gaat laten liggen, aan onze mannen de taak om Merefeldia 5 te blijven steunen en ze naar de overwinning te schreeuwen!'. Het mag duidelijk zijn: het wordt nog een zeer spannend seizoenseinde waarin waarschijnlijk Merefeldia 5 aan het juiste eind zal trekken en de, zo beminde, schaal aan Nederweert kan tonen wanneer zij het bordes aan het raadhuisplein betreden onder het klaroengeschal van duizenden enthousiaste Nederweertenaren. 'Het is nog neet gedoan' aldus een anonieme supporter van Merefeldia 5 uit Ospel. |